دستانهای اصلی:
تعداد دستانهای اصلی یا ثابت تنبور هشت تا است. که عبارتند از دستانهای دوم، چهارم، پنجم، هفتم، نهم، دهم، دوازدهم و چهاردهم، که اگر به خاطر سهولت در انتقال مطلب، دست باز یا مطلق سیم اصلی را «دو» فرض کنیم، هشت دستان مذکور به ترتیب تنهای «ر، می، فا، سل، لا، سیبمل، دو، ر» خواهند بود.
اگر چه در شیوۀ سنتی پردهبندی تنبور راه حلهای مناسب و معقول برای یافتن محل استقرار دستانهای اصلی موجود است امّا به دو دلیل ذکر آن ضروری نمینماید. اول این که در مبحث تشریح دستانهای ثابت در ترجمۀ مقالۀ تنبور حکیم فارابی که در فصل چهارم درج گردید در این بارۀ توضیح کافی و کامل داده شده. دوّم این که با اختراع دیاپازنهای دقیق و حساس به سهولت میتوان محل دقیق اجرای آن نغمهها را پیدا کرد. توالی صداهای حاصله از این دستانها تقریباً شبیه به گام ماژور جهانی و گام دستگاه ماهور میباشد. با این تفاوت که درجۀ هفتم از گام ماژور، نت «سی بکار» است، یعنی فاصلۀ درجۀ هفتم تا درجۀ هشتم یعنی از نت «سی تا دو»نیم پرده است. امّا در گام تنبور که گام موسیقی قدیم ایران است. درجۀ هفتم، نت «سی بمل» میباشد و فاصلۀ درجۀ هفتم در این گام با درجۀ هشتم یعنی از نت «سی بمل تا دو» یک پردۀ تمام است.
این گام را در موسیقی قدیم «دور عشاق» مینامیدهاند که اولین دور از 12 دور اصلی موسیقی قدیم ایران است و اساس پرده بندی تنبور نیز هست. مشابه آن را نیز در مدلهای اصلی موسیقی یونان نیز میتوان یافت.
در موسیقی یونان پنجمین مد که موسوم است به میکسولیدین و محدودۀ آن بر اساس گام طبیعی یا «ماژور» از نت سُل نا نت سُل در اکتا و بعد میباشد، با درجات اصلی گام پایه در تنبور اهل حق، یکی است.
بدین ترتیب فواصل موجود در بین دستانهای اصلی تنبور با فواصل مابین درجات دور عشاق و فواصل بین درجات گام میکسولیدین دقیقاً یکسان و عبارت است از: «پرده، پرده، نیم پرده، پرده، نیم پرده، پرده» با بیانی دیگر میتوان گفت گام موسیقی ایران که بهترین نمونۀ آن در تنبور نمایان است از توالی چند دانگ مشابه تشکیل شده است. که آن را میتوان توالی چهارگانها دانست. درجات دانگهای دقیقاً همان دستانهای اصلی تنبوراند که در روش انگشت گذاری به سادهترین شکل ممکن با انگشتهای اول، دوم و سوم و در اصطلاح قدیم سبا به، وسطی و بنصر، اجرا میشود.
و اگر بنابر همین روش سه دانگ متوالی با سه مرحلۀ انگشت گذاری بر روی دستانهای اصلی و با سه انگشت مذکور انگشت گذاری شود، از مطلق تا مقداری بیش از نیمۀ وتر طی خواهد شد. مهمترین صداهای اصلی به ترتیب مطلق، چهارگان، پنجگان و هشتگان است. مطلق، صدای دست باز سیم است که با توجه به آنچه گذشت طول آن «66» سانتیمتر است. چهارگان، صدای دستان پنجم است که در یک چهارم از طول سیم بسته میشود و طول مقداری از سیم که برای ایجاد این صدا به ارتعاش در میآید میباید «5/49» سانتیمتر باشد. فاصلۀ صدای مطلق تا این صدا را در اصطلاح موسیقی امروز چهارم درسا مینامند.
پنجگان، صدای دستان هفتم است که در یک سوم از طول سیم بسته میشود و طول مقداری از سیم که برای ایجاد این صدا به ارتعاش در میآید میباید «44» سانتیمتر باشد. فاصلۀ صدای مطلق تا این صدا را در موسیقی امروز پنجم درست مینامند.
هشتگان صدای دستان دوازدهم است که دقیقاً در نیمۀ طول سیم بسته میشود و طول مقدار مرتعش سیم برای ایجاد این صدا «33» سانتیمتر است. این صئا تکرار صدای مطلق است و آن را اکتا و یا هنگام میگویند. فاصلۀ صدای مطلق تا این صدا را در موسیقی امروز هشتم درست مینامند.
***
دستانهای متغیر:
اکنون میباید دستانهای غیر اصلی یا متغیر را مرتب نمائیم.
از آنجا که فواصل موجود در بین دستانهای تنبور تماماً نیم پرده هستند و نیز فاصلۀ هر دستان از دیگری در حالت معمول از شیوه باستانی تبعیت مینماید که موسوم است به دستان فُرس، بنابراین میتوان برای تعیین محل استقرار دستانهای غیر اصلی که تعداد آنها «6» تا است و شمارههای «1، 3، 6، 8، 11، 13» در میان 14 دستان مذکور به حساب میآیند، چنین گفت که: دستان اوّل که اولین دستان متغیر نیز هست در نیمۀ راه خرک دسته و دستان دوّم قرار میگیرد. دستان سوّم که دومین دستان متغیر است در نیمۀ راه دستان دوّم و دستان چهارم قرار میگیرد. دستان ششم که سومّین دستان متغیر است در نیمه راه دستان پنجم و دستان هفتم قرار میگیرد. دستان هشتم که چهارمین دستان متغیر است در نیمه راه دستان هفتم و دستان نهم قرار میگیرد. دستان یازدهم که پنجمین متغیر است در نیمه راه دستان دهم و دستان دوازدهم قرار میگیرد. دستان سیزدهم که ششمین یا آخرین دستان متغیر است در نیمه راه دستان دوازدهم و دستان چهاردهم قرار میگیرد. آنچه گفته شد برای حالت معمولی است و تقریباً عمومیت دارد، امّا نوازندۀ تنبور در صورت آموزش صحیح نسبت به مقامات اصیل تنبور، در خواهد یافت که دستانهای متغیر گاهی به حسب ضرورتِ مقام، به جلو یا عقب کشیده خواهند شد و آموزش و درک و اجرای این موضوع چندان ساده نیست. در اینجا بطور مثال تغییر محل استقرار دستانهای متغیر را در بعضی از مقامات متذکر میشویم: متغیر اول در حالت اندکی کمتر از دستان فُرس برای نوعی از سماع در حالت دستان فرس برای جلو شاهی و یکی دیگر از انواع سماع و در حالت اندکی بیشتر برای بایه بایه.
متغیر دوم در حالت کمتر برای خان امیری در حال عادی برای جلو شاهی و بایه بایه در حال بیشتر برای ساروخانی.
متغیر سوم در حالت کمتر برای سه جاران و سحری در حال عادی برای خان امیری در حال بیشتر برای قطار و نوعی سماع.
متغیر چهارم در حالت کمتر استفادهای ندارد در حال عادی برای جلو شاهی و بایه بایه در حال بیشتر برای قسمت دوم ساروخانی.
متغیر پنجم در حال عادی برای سحری و جلو شاهی در حالت کمتر برای سه جاران و در حال بیشتر استفادهای ندارد.
متغیر ششم حالاتش مانند متغیر اول است زیرا تکرار همان صدا در اکتاو بعد است.
(سید خلیل عالی نژاد) سال انتشار1378 ، (“فصل دهم”،تنبور از دیرباز تا کنون ) تهران: انتشارات دانش و فن ، صفحه 237، شابک 964-90430-2-0
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.