شیوۀ نواختن:
عمل مضراب کاری در تنبور؛ معمولاً با چهار انگشت دست راست و به ندرت با پنج انگشت انجام میشود.
در اصطلاح محلی «شُرّ» یا «پنجه» نام دارد که عبارت است از برخورد نُکِ انگشتان مذکور با تمامی سیمها در منطقۀ پنجه گرد، از پائین به بالا بطوری که کف دست و انگشتان بدور محور مچ حالتی نیمه دورانی به خود میگیرد. این مضراب یکی از مضرابهای چپ در تنبور است.
مضراب مهم دیگر مضراب راست است که عبارت از برخورد ناخنهای 4 انگشت دست راست با تمامی سیمها از بالا به پائین. این مضراب مهمترین مضراب راست در تنبور است.
مضراب مهم دیگر، مضراب چپی است که بوسیلۀ انگشت اوّل و چهارم یعنی سبابه و خنصر انجام میشود این مضراب، دو تک نام دارد. برای اجرای آن نک دو انگشت یاد شده از پائین به بالا سیمها را به صدا در میآورد.
مضراب دیگر مضرابِ تکِ چپ است که با انگشت اوّل یعنی سبابه انجام میشود.
مضراب دیگر مضرابِ تک راست است که با انگشت اوّل اجرا میشود.
مضراب دیگر مضراب ریز یا توالی کند یا تند چپ و راست با انگشت اوّل است.
دو مضراب دیگر که کمتر از آنها استفاده میشود یکی پس شُر است و دیگری شَرِ متوالی. پس شُر، تقریباً عکس یا قرینۀ شُر است و شُرِ متوالی اجرای بی وقفۀ شرهای پی در پی است.
مضراب دیگر مضراب پیش شُر است که برای طولانیتر شدن مضراب اصلی شُر، با انگشت سبابه سه مضراب راست، چپ و راست اجرا شده و بلافاصله مضراب اصلی انجام میشود.
و آخرین مضراب حالاتی شبیه به دُرّاب در سه تار دارد که تشکیل شده از چند ریز پیوستۀ سریع و مشدّد. توسط انگشت سبابه.
این مضراب سه گونه انجام میشود اوّل بصورتی که با راست ختم میشود دوم آن که با چپ ختم میشود و در نهایت آن که بطور متناوب از دُرّابهای چپ و راست تشکیل میشود
(سید خلیل عالی نژاد) سال انتشار1378 ، (“فصل دهم”،تنبور از دیرباز تا کنون ) تهران: انتشارات دانش و فن ، صفحه 237، شابک 964-90430-2-0
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.